A Művelt Tájékozott Emberért Alapítvány

1464 Budapest, Pf. 1578
+36-1-781-3236
info@magyarforum.hu

MEGJELENT

a MAGYAR FÓRUM

XXIX. évfolyamának 20. száma.





Németh Szilárd
a Fidesz országgyűlési frakcióvezető-helyettese

Dr. Máthé Áron
a Nemzeti Emlékezet Bizottsága elnökhelyettese

Schanda Tamás
európai uniós fejlesztéspolitikáért felelős államtitkár

Erdős Norbert
európai parlamenti képviselő


Találjunk egymásra, legyen előfizetőnk!

Heti Magyar Fórum előfizetési díja:
3211 Ft / negyedév.

Havi Magyar Fórum előfizetési díja:
1470 Ft / negyedév.


Tel.: +36-1-781-3236

Levélcím: 1464 Budapest, Pf. 1578.

Kiadó:
Bp. IX., Ráday u. 32., I. em. 3.




Útfelújítás és béremelés

A bérfejlesztés elősegíti a szakemberek megtartását, az üres álláshelyek betöltésé

Hol tartunk a közúthálózat felújításában? Jövőre miként és mekkora összegből folytatódik a program? Megtörténik a Magyar Közútnál a bérfelzárkóztatás? – ezekkel a kérdésekkel kerestük fel a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkárát. Tasó László közölte, hogy 2017-ben a kormány a tervek szerint 100 milliárd forintot ad a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nek további 850 kilométernyi közút korszerűsítésére.

Lezárult az idei Komplex útfelújítási program. Mekkora forrásból, és hány kilométer út újult meg?
 

– 2016-ban 173 helyszínen zajlottak beruházások, október végéig 7 szakasz híján mindenütt lezárultak a munkálatok. A fennmaradt helyszíneken is napokon belül végeznek a kivitelezők. Egyetlen eset marad, ahol egy szennyvízhálózati fejlesztés miatt át kellett ütemezni a felújítást, amely ezért 2017 elején zárul majd le. 69 milliárd forintnyi költségvetési forrásból 568 kilométer közúthálózat újult meg idén. Ebből 444 kilométer első és másodrendű főút, és a maradék 124 kilométer pedig a mellékutak, a 3-4-5 számjegyű utak hosszúsága összességében.
 
Amikor meghirdették a programot, már akkor számítottak erre az eredményre?
 

– Igen; mivel a felső keretösszeget tudtuk, azt hozzáigazítottuk a megyei közútkezelők javaslataihoz, és megvizsgáltuk, hogy milyen módon tudjuk abból a lehető legtöbbet megvalósítani. Természetesen lényegesen több volt az igény a forráslehetőségnél. A forrásokat úgy osztjuk el, hogy felmérjük, a megyei közúthálózat hossza hogyan aránylik a mintegy 32 ezer kilométernyi országos közúthálózathoz. A közútkezelő állítja föl a szakmai rangsort, de figyelembe vesszük a társadalmi, gazdasági szempontokat, vagy egy kapcsolódó fejlesztés időbeni ütemezését. Az utóbbiak megváltoztathatják a szakmai sorrendet. Ahogy év közben jártam az országot, azt tapasztaltam, hogy bármerre is indulok el, viszonylag hamar egy, a Komplex útfelújítási programból fedezett beruházásba ütközöm.
 
Hol történt a legtöbb korszerűsítés?
 

– Szabolcs-Szatmár-Bereg, Borsod-Abaúj-Zemplén és Bács-Kiskun megyében, mivel az úthálózat aránya ezekben a térségekben a legnagyobb az országoshoz viszonyítva. Az országos keretösszegből a legnagyobb tétel, 5,4 milliárd forint idén Szabolcsnak jutott. A programot régiónként egyszerre hirdettük meg, így nagyjából egy időben indultak el a munkák, amelyek a közeljövőben be is fejeződnek. A legnagyobb hosszban a Fejér megyei szakaszok újultak meg összesen 53 kilométeren.
 
A meghirdetés azt jelenti, hogy erre a programra pályázni kellett?
 

– A kormány biztosítja a forrásokat, és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. a pályáztató, a kiíró. Seszták Miklós miniszter úr jóváhagyja a feltételes közbeszerzést, amely azonnal hatályba lép, miután forrás kerül hozzá. A programon belül csak vállalkozások pályázhattak.
 
Milyen módon folytatódik tovább a program?
 

– A kormány megteremtette annak a lehetőségét, hogy a Magyar Közút Nonprofit Zrt. már 2016 első felében elindítsa az új feltételes közbeszerzést. 2017-ben a kormány akár 100 milliárd forintot is adhat a közútkezelőnek a Komplex útfelújítási program folytatására. A végleges forrásmennyiségről az év elején születhet döntés, a keretből az előzetes projektlista alapján 850 kilométernyi közút korszerűsítésére futhatja.
 
Hogyan került a Magyar Közúthoz a kerékpárutak karbantartása?
 

– A hazai kerékpárutak összes hossza jelenleg nagyjából 2100 kilométer. Tudni kell, hogy a kerékpárutak karbantartása, építése eléggé eklektikus. Több esetben valósultak meg önkormányzati beruházások külterületen, s ezek jellemzően a közutak mellett haladnak. Az üzemeltetési gyakorlat és ennek nyomán a kerékpárutak műszaki állapota nagymértékben eltérő. Mindenképpen figyelni kell az állapotromlásra, ezért ezeket az utakat igazi gazdára kell bízni egy egységes szabályozás keretében. A Magyar Közút kezelésében biztonságossá válik az üzemeltetés, és a jövőben felújítási program is indulhat, hiszen 2017-ben szeretnénk legalább 100 kilométernyi kerékpárutat korszerűsíteni.
 
Térjünk rá a bérfejlesztésekre. Jövőre növekszik-e a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nél dolgozók bére?
 

– 2016 tavaszán a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezetője megkötötte a közhasznúsági szerződést a zrt.-vel. 2020-ig tervezhető, biztonságos finanszírozási feltételeket teremtve összesen 400 milliárd forint költségvetési forrást szánunk a Magyar Közút karbantartási, üzemeltetési feladataira. Az idei 60 milliárd forintról 2017-ben 73 milliárdra, 2018-ban 81-82 milliárdra, 2019-ban 88 milliárdra növeljük a keretösszeget, amely 2020-ban a jelenlegi másfélszeresére, 98 milliárd forintra bővül. Így egyebek mellett 2017. január 1-jétől lehetővé válik az 5 százalékos differenciált béremelés a közútkezelőnél, amellyel a társaság minden dolgozójának bruttó bére eléri a 200 ezer forintot. Jelenleg 2813 fő fizetése e szint alatt marad. A Közúti Dolgozók Szakszervezete fordult hozzánk a béremelés igényével; ezt a kérést támogattuk, és megvan rá a fedezet is. A döntés elősegíti a szakemberek megtartását, az üres álláshelyek betöltését, a közútkezelő egyre gyarapodó feladatainak hatékonyabb ellátását.
 
Medveczky Attila