A Művelt Tájékozott Emberért Alapítvány

1464 Budapest, Pf. 1578
+36-1-781-3236
info@magyarforum.hu

MEGJELENT

a MAGYAR FÓRUM

XXIX. évfolyamának 25. száma.





Szilágyi Péter
a Miniszterelnökség nemzetpolitikáért felelős helyettes államtitkára

Dr. Pósán László
Debrecen országgyűlési képviselője

Mosányi Emőke
a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat főigazgatója

Vargha Tamás
a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára


Találjunk egymásra, legyen előfizetőnk!

Heti Magyar Fórum előfizetési díja:
3211 Ft / negyedév.

Havi Magyar Fórum előfizetési díja:
1470 Ft / negyedév.


Tel.: +36-1-781-3236

Levélcím: 1464 Budapest, Pf. 1578.

Kiadó:
Bp. IX., Ráday u. 32., I. em. 3.




Újraéled a kórusmozgalom

Nem gépekkel, hanem művészekkel dolgozom. Ha egy gép meghibásodik – kidobom. Kollégáimmal ezt bűn lenne elkövetnem, és bűnös, aki így tesz. Szelíden, emberségesen kell figyelmeztetni őket hibáikra, tévedéseikre – vallja Medveczky Ádám karmester, akit a magyar zene karakteréről, a zenei nevelésről, mestereiről, és a határon túli koncertjeiről kérdeztük.

Mindenekelőtt gratulálunk a Prima Primissima Díjhoz!
 

– Köszönöm szépen, és megragadom az alkalmat, hogy megköszönjem azoknak, akik sms-ben küldtek gyönyörű, méltató sorokat, de még nem volt időm – amint látja, tegnap volt a gálaest, és ma már délelőtt 10 órakor próbálok az Óbudai Danubia Zenekarral – a több mint száz gratulációra válaszolni.
 
Mit érzett, mikor neve elhangzott, és a színpadra szólították?
 

– Ez az a kérdés, amire nem lehet frappáns választ adni. Felfoghatatlan, felemelő, magasztos érzés kerített hatalmába. Öröm, boldogság, megelégedettség fogott el. Magamban köszönetet mondtam a felterjesztőknek, azoknak, akik telefonon rám szavaztak, szüleimnek, családomnak, mestereimnek, kollégáimnak, és hálát adtam az Istennek ezért a boldogságért. Főleg azért, mert a mai napig érzem a közönség szeretetét. Amíg felértem a színpadra, azon gondolkodtam, mit is tudnék mondani, de a meghatottságtól nem tudtam igazán összeszedetten beszélni. „Legjobb a legjobbak között” – ez nagyon hízelgő, és talán túlzás, de minden esetre nagyon örülök neki. Belső örömmel szoktam ezeket a díjakat magamban átgondolni, ahogy a negatívumokat is, és nem látványosan. Természetesen a negatív dolgok frusztrálhatnak, az örömtelik pedig biztatást adnak.
 
A magyar zeneművészet kategóriában vette át az elismerést. Beszélhetünk-e a zeneművészet nemzeti karakteréről?
 

– Egyértelmű! Akár az irodalom, a sport, a képzőművészet, a színházművészet mellé odatesszük a nemzeti jelzőt, az különleges értékkel bír. Amikor kimondom azt, hogy magyar zeneművészet, Erkel, Liszt, Kodály, Bartók, sőt még a kortárs zene több alkotójának – például Balassa Sándoré – művei is magukon viselik a nemzeti jelleget. Ez minden népnél így van, és ez a helyes. Ne legyünk kishitűek, ismerjük el nagyságainkat. Muszorgszkij az orosz, Moniuszko a lengyel, Enescu a román – hogy csak a környékbeli országokat említsem – mind saját nemzetük nagyjai, büszkeségei. Örülök neki, hogy a hazai kortárs zeneszerzők közül egyre többen szakítottak a zsákutcába vivő irányzatokkal, az atonalitással, és a nemzeti jelleg felé fordultak. A szimfonikus irodalomban a magyar karakter több komponistánál is felfedezhető.
 
Ahhoz, hogy a klasszikus zenét megszeressük, előbb meg kell ismernünk. Megfelelő súllyal szerepel a zenei nevelés a fiatalok életében?
 

– Platón mondta, hogy a jó államban a művészeti nevelés a legfontosabb tevékenység, hiszen a minőségi emberek kinevelését segíti. Hála Istennek a jelenlegi kormány azt az álláspontot képviseli, hogy a művészet, ha része a mindennapoknak, valóban javítja az életminőséget. Egyre több színház, művelődési intézmény nyit helyes módon a fiatalok felé. Az Operaházban is nagyon sok az ifjúsági program. Az OperaKaland, amit főigazgató úr talált ki, az utóbbi évek legnagyobb szabású közművelődési-köznevelési kezdeményezése, amely a Magyar Állami Operaház szervezésében valósul meg. Tudtommal minden tanévben, két szakaszban egy-egy előadás-szériát kínálnak a meghívott köznevelési intézmények számára, egyet az őszi, egyet a tavaszi időszakban. A meghívottak köre kiterjed az összes középiskolára. A legújabb attrakció az Opera Kommandó, ami olyan vidéki diákoknak viszi el és mutatja be az opera műfaját – fiatal énekesek járják az iskolákat –, akik számára elérhető közelségben nincs operaelőadás. Az Opera Nagykövetei Programon belül pedig az opera és a balett műfaját a művészek személyes tapasztalataik alapján népszerűsítik főleg a köznevelési intézményekben. A Zeneakadémia ifjúsági sorozata, a Liszt-kukacok Akadémiája koncertsorozata, a felső tagozatos általános iskolásokat és persze szüleiket, nagyszüleiket várja. Ezek azért óriási jelentőségűek, mert egy ideig nem törődtek a fiatalokkal, vagy ha igen, akkor túlzottan szárazon, didaktikusan, unalmasan, szájbarágósan próbálták meg a klasszikus zenét népszerűsíteni – sikertelenül, még akkor is, ha az ifjúsági koncertek minőségileg nem voltak rosszak. Örülök neki, hogy az énekoktatást újra komolyan veszi a kormány; a legtöbb iskolában énekkar is működik, ifjúsági énekkarok létesülnek, melyek olyan komoly, profi színvonalat érnek el, mint például a Nyíregyházi Cantemus Kórus.
 
Feltámadhat Kodály Éneklő Magyarországa?
Pályája kezdetén kik voltak azok a karmesterek, zenészek, akiket példaképeinek, mestereinek mond?
Egykori tanítványai csak rajongással beszélnek önről. Rájött a jó zeneoktatás titkára, vagy az említett mesterek módszereit vette át?
Anyai gyökerei Erdélyhez, az apaiak Felvidékhez kötik. Más érzés a határon túli magyarok előtt vezényelni?


Olvassa el a teljes interjút a Magyar Fórumban!