A Művelt Tájékozott Emberért Alapítvány

1464 Budapest, Pf. 1578
+36-1-781-3236
info@magyarforum.hu


MEGJELENT

a MAGYAR FÓRUM

XXX. évfolyamának 24.
száma.





Merkel kiállt a magyar kerítés mellett

Váratlanul elhunyt a Magyar Fórum egykori munkatársa, Lovas István

Ha Kunhalmi lesz az MSZP elnöke, akkor borítékolható, hogy összeáll Gyurcsányékkal

150 éve született Vitéz Nagybányai Horthy Miklós, Magyarország egykori kormányzója




Találjunk egymásra, legyen előfizetőnk!

Heti Magyar Fórum előfizetési díja:
3211 Ft / negyedév.

Havi Magyar Fórum előfizetési díja:
1470 Ft / negyedév.


Tel.: +36-1-781-3236

Levélcím: 1464 Budapest, Pf. 1578.

Kiadó:
Bp. IX., Ráday u. 32., I. em. 3.




Városi pihenőpark készül, amely minden látogatójának többet és jobbat fog nyújtani

A közeljövőben befejeződik a Városliget megújításához szükséges tervezés

Nem lesz szennyezőanyag-kibocsátás, nem lesznek gázkazánok az új épületekben, hanem többségében megújuló energiát használnak. Megszüntetjük a felszíni parkolást a parkon belül, a Kós Károly sétányon pedig megszűnik a napi tízezres nagyságrendű gépkocsiforgalom – számolt be lapuknak Sághi Attila, a Városliget Zrt. műszaki igazgatója az évtized végére elkészülő Liget Budapest Projektről.

Az Ipsos közvélemény-kutatása szerint a Városliget használóinak 69 százaléka egyetért azzal, hogy új, korszerű intézmények kerüljenek a ligetbe, ha közben a park zöldfelületét is fejlesztik és növelik. A felmérés szerint a budapestieknek mégis csupán 71 százaléka hallott az öt éve indult Liget Budapest projektről. Ez azt jelenti, hogy nem kellően tájékoztatták a lakosságot, hogy pontosan miként újul meg a liget, vagy közömbösek az emberek?
 
– Egyikről sincs szó. Természetes, hogy egy ilyen volumenű projekt eleinte alacsony ismertségű, hiszen a Liget Budapest Projekt eddigi, ötéves története alatt jellemzően a kevéssé látványos előkészítések és háttérmunkák folytak. Mostanra értünk el oda, hogy olyan tervek készültek, amelyeket már széles körben is megmutathatunk, ezért folyamatosan nő a projekt ismertsége. A célunk az, hogy a jövőben tovább növeljük a tájékoztatás intenzitását és folyamatosan egyeztessünk a lakosságot képviselő szervezetekkel – többek közt a Liget Park Fórum eseményein – annak érdekében, hogy úgy tudjuk finomhangolni a terveket, hogy azok mindenki megelégedésére szolgáljanak.
 
Az október 27-ei Liget Park Fórumon a városligeti fák sorsa került terítékre. Mit gondol, hogy akik annak idején odaláncolták magukat a fákhoz, azok valóban természetvédők, vagy pedig a politikai pártok „zsoldosai”? Mert én nem hiszem el, hogy ennyi természetvédő lenne.
 

– Én nagyon örülnék, ha ennyi lenne, vagy még több. Viszont már az a tapasztalatom – és nem a véleményem –, hogy más is van e mögött, mint természetvédelem. Az említett fórumon valóban részt vettek természetvédő szervezetek is, mint például a Levegő Munkacsoport, amelynek valóban van ilyen küldetéstudata. Véleményezték is az elhangzottakat, és épp a fák ügyében ők is úgy érzik, hogy mi körültekintően, környezetvédő módon járunk el, azzal együtt, hogy a Levegő Munkacsoport azt szeretné, hogy ne legyenek épületek a Ligetben. A konkrét tiltakozók, akiket ön is említett, szerintem kevésbé környezetvédők, más típusú ellenvéleményt hangoztatnak.
 
A projekt ellenzői pontosan tudják, mi ellen tiltakoznak?
 

– Igen sokrétű csoportról van szó, melyből többen le is morzsolódtak. Voltak, akik azt hitték, valóban beépítjük a Ligetet. Ők megértették, hogy nem kell ettől tartaniuk. Hiszen a park színvonala sokkal jobb lesz: drasztikusan csökkennek a leburkolt részek, nő a teljes értékű zöldfelület, az állandó vízfelületek mérete is jelentősen nő, a sportpályák bővülnek és egy kivilágított futókör is helyet kap a parkban. Egyértelmű, hogy egyesek érdekét sértheti a projekt, mert minden nagyobb fejlesztésnél átmeneti kellemetlenségek érhetik a környéken lakókat. Az ő érdeküket is figyelembe kell vennünk, és ezeket az ártalmas, vagy annak vélt hatásokat – például zaj- és porterhelés – minimalizálni fogjuk. Végezetül voltak, akik ideológiai okból támadták a projektet.
 
Maradjunk még a fáknál. Milyen szempontok figyelembevételével lettek kivágva vagy átültetve?
 

– Ezt a kérdést alaposan körbejártuk. Majdnem nevük van a fáknak, mind a 7105-nek. A Liget Budapest Projekt valamennyi munkálata összesen 226 fát érinthet, ez kevesebb, mint 3 százaléka a Városligetben élő egyedeknek. Ezekből 182 példányt átültetünk, 44-et egészségügyi okokból, balesetveszély miatt vagy inváziós okokból eltávolítunk, de őket a jogszabályi előírásoknak megfelelően, többszörösen visszapótoljuk, méghozzá egészséges, életerős példányokkal a parkon belül.
 
Térjünk rá az építkezésre, a tervezési folyamatra. Hol állnak ezekkel a munkákkal?
 

– Az Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központ (OMRRK), a múzeumok háttérintézménye már épül az egykori Szabolcs utcai kórház területén, 2018 márciusára készül el. Az Állatkerti körút melletti bódésort elbontottuk, a helyére új pavilonok épülnek a legmagasabb színvonalú, a Városliget hagyományait megidéző stílusban – ezek tavasszal nyitják meg kapuikat. A hajdani Hungexpo-épületek helyére tervezett Magyar Zene Háza kapcsán folyamatban van a kivitelezői közbeszerzési eljárás, decemberig adják be a pályázók ajánlataikat, s az építkezés tavasszal kezdődhet meg. Zajlik a régi Közlekedési Múzeum bontása is, az új intézmény építése tavasszal indulhat el. Hamarosan elkezdjük a Petőfi Csarnok bontását is, ami hosszabb folyamat lesz, utána kezdődik meg az Új Nemzeti Galéria kivitelezése. Közben, egy nagyon rövid átfutási idővel, a szabad parkolóhelyek felének megtartásával 2017-ben megépül egy 800 férőhelyes mélygarázs a ligetben. Ezt követően, 2017 végén, 2018 elején indul el az új Néprajzi Múzeum építése, ami talán a legnagyobb közönségsikert aratott épületünk, s egy fantasztikus magyar építészeti csoport munkája.
 
Tehát a tervezések befejeződtek, és most már csak a kivitelezések vannak hátra?
 

– A teljes koncepció kialakítása megtörtént, és már mindegyik projektelemre kiválasztottuk a tervezőket is. Folynak az engedélyezési-és szakhatósági eljárások. A park kialakításának tervezése lassabban halad, mert még számos érdekcsoporttal egyeztetünk. Így mások mellett kutyásokkal, kerékpárosokkal, futókkal, nagycsaládosok és fogyatékkal élők szervezeteivel.
 
Említette a Közlekedési Múzeumot, amit nagyon sok gyerek látogatott, főleg a régi mozdonyok, terepasztalok miatt. Hol áll majd a jövőben?
 

– Ahol eddig is. A tervezők remekeltek egyébként, hiszen az épület kisebb területet foglal majd el, mint a régi múzeum. A mellette lévő felszíni parkoló megszűnik, amelyet több ezer négyzetméternyi zöldfelületként visszakapnak a parkhasználók, s egy mélygarázs is épül a helyszínen. A kiállítótér a föld alatt lesz, a felszínen a millenniumi ünnepségek idején álló impozáns épület, a második világháborús rombolás előtti külsővel várja majd a látogatókat. A földszinti rész – kávézóval, ajándékbolttal, találkozóhelyekkel – ingyenesen látogatható lesz.
 
Mit értsünk azalatt, hogy a majdani park zéró emissziós területté válik?
 

– Nem lesz szennyezőanyag-kibocsátás, nem lesznek gázkazánok az új épületekben, hanem többségében megújuló energiát használnak. Megszüntetjük a felszíni parkolást a parkon belül. A Kós Károly sétányon megszűnik a napi tízezres nagyságrendű gépkocsiforgalom, elkerülő út épül a Vágány utca meghosszabbításával, bővítésével. Többek között ezen fejlesztések miatt is mondjuk: az évtized végéig soha nem látott megújuláson megy keresztül a Városliget.
 
Medveczky Attila