A Művelt Tájékozott Emberért Alapítvány

1464 Budapest, Pf. 1578
+36-1-781-3236
info@magyarforum.hu


MEGJELENT

a MAGYAR FÓRUM

XXIX. évfolyamának 46. száma.






Találjunk egymásra, legyen előfizetőnk!

Heti Magyar Fórum előfizetési díja:
3211 Ft / negyedév.

Havi Magyar Fórum előfizetési díja:
1470 Ft / negyedév.


Tel.: +36-1-781-3236

Levélcím: 1464 Budapest, Pf. 1578.

Kiadó:
Bp. IX., Ráday u. 32., I. em. 3.




GAZEMBERSÉG

Medveczky Attila

Ma is léteznek olyan erők, olyan politikai szereplők, amelyeknek az az érdekük, hogy bemocskolják vagy legalábbis relativizálják a magyar szabadságharc jelentőségét és tisztaságát – emelte ki a Nemzeti Színház főigazgatója.

1956 eseményeiből miért pont Tóth Ilonka történetét ragadták ki, amikor a forradalom 60. évfordulójára készültek?
 

– Ebben van némi véletlenszerűség is, egyfajta megszólítottság. Az ’56-os szabadságharccal, az akkori történelmi helyzettel és eseményekkel már korábban is foglalkoztam, amikor 2006-ban, a forradalom 50. évfordulójára Szőcs Géza szövege alapján egy előadást rendeztem Liberté ’56 címmel a debreceni Csokonai Színházban. Ennek kapcsán került szóba Tóth Ilonka története is, és én már akkor úgy éreztem, hogy ennek a fiatal lánynak a tragikus sorsa akkora téma, hogy akár egy önálló előadásban fel lehetne dolgozni. Ezt a gondolatot akkor félretettem, de a szándék, az el nem mondott történet hiányérzete megmaradt bennem. Ilyen értelemben, amikor az ’56-os események két fontos szereplője, Csapláros Béla és Wittner Mária megkerestek engem azzal az ötlettel, hogy Tóth Ilonka életét és halálát érdemes lenne színházi előadás formájában megmutatni, nyitott kapukat döngettek, hiszen a Nemzeti Színházi pályázatomban is azt vállaltam, hogy a magyar történelem sorsfordító korszakait, emblematikus személyiségeinek sorsát művészi igényű alkotásokon keresztül igyekszünk feldolgozni, illetve a mai néző számára átélhetővé tenni. Amikor figyelmembe ajánlották Szilágyi Andor Tóth Ilonkáról szóló filmforgatókönyvét, úgy éreztem, eljött az idő, hogy ezt a fontos témát színpadra vigyem. Szilágyi Andor művét jó egyéves munkával, közösen átdolgoztuk színpadi forgatókönyvvé. Ez alapján készült aztán az előadás, amelyet, egyébként, eredetileg nem az évfordulóra szántunk, de az előkészítés elhúzódása miatt a bemutatóra végül is éppen a forradalom 60. évfordulóján Varsóban, a Teatr Polskiban került sor.
 
A „forgatókönyv” kifejezés használata azt jelenti, hogy a színpadi produkció valamiféle „filmes” szemlélettel készült?
 
– Gyakran mondják, hogy az előadásaim filmes technikával, filmes gondolkodással készülnek. Gondolhatunk itt a szimultaneitásra, a montázstechnikára, amit előszeretettel szoktam alkalmazni színházi munkáimban. A történelmi atmoszféra megteremtéséhez gyakran használok villanásokat, fragmentumokat abból a korszakból, hogy töredékességében is érzékelhetővé tegyem magát a kort. Előfordulnak időugrások is előre, illetve hátra, az emlékezet terét egészen a máig tágítom. Ilyen értelemben ez egy bonyolult történetmesélési forma, először csak képeket mutatok, atmoszférát teremtek arról a korról, tehát van egyfajta „beavatási” jellege a dolognak. Ezen keresztül próbálom „beszippantani” a nézőt abba a világba, majd ezt követően meséljük el magát a történetet.

Mennyire sikerült bevonzani a fiatalabb generációkat? Meddig tartják műsoron? Tóth Ilonka bűnösségére semmi bizonyíték nincsen, amit beismert, azt erőszak hatására tette, de „beismerő vallomása” is tele van ellentmondásokkal. Akkor miért lehet, hogy még ma is vannak olyanok, akik azt mondják, hogy Tóth Ilonka köztörvényes bűnöző volt?

Olvassa végig interjúnkat a november 2-án megjelent Heti Magyar Fórumban!