A Művelt Tájékozott Emberért Alapítvány

1464 Budapest, Pf. 1578
+36-1-781-3236
info@magyarforum.hu


MEGJELENT

a MAGYAR FÓRUM

XXIX. évfolyamának 46. száma.






Találjunk egymásra, legyen előfizetőnk!

Heti Magyar Fórum előfizetési díja:
3211 Ft / negyedév.

Havi Magyar Fórum előfizetési díja:
1470 Ft / negyedév.


Tel.: +36-1-781-3236

Levélcím: 1464 Budapest, Pf. 1578.

Kiadó:
Bp. IX., Ráday u. 32., I. em. 3.




Az ügyészség nevezze meg a korrupt politikusokat

Remélem a valódi szereplőket nevezik meg

Október 25-én a Fővárosi Közgyűlés elfogadta a 4-es metró korrupcióját vizsgáló munkacsoport jelentését, amely az akkor kormányzó és Budapestet irányító MSZP–SZDSZ-t nevezi meg felelősként az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) által feltárt szabálytalanságokért. Hogyan tovább? Mely szervezetnek kéne ezután vizsgálódnia? A balosok közben koncepciós pert emlegetnek, hogy a Fidesz célja, hogy lejárassák őket. Mi erről a véleménye? Ki tudhat arról, hogy hova tűnt a beruházásban eltűnt több mint 100 milliárd forint? – kérdeztük Borbély Lénárdot, a 4-es metró szabálytalanságait vizsgáló fővárosi munkacsoport elnökét, Csepel polgármesterét.

Mi áll a munkacsoport jelentésében?
 

– A Metrókorrupciót Vizsgáló Munkacsoport öt tagú volt – Orbán Gyöngyi képviselő asszony, Geiger Ferenc, Karsay Ferenc polgármesterek, a jobbikos Tokody Marcell és én irányítottam a munkát. Munkacsoportunk a szeptember 30-ai határidő előtt elkészítette jelentését, amit október 25-én a Fővárosi Közgyűlés nagy többséggel elfogadott. Azok a pártok tartózkodtak, melyek valószínűleg érintettek lehetnek az OLAF-jelentésben megfogalmazott vádak és szabálytalanságok tekintetében. A 4-es metró építése az Európai Unió 2007–2013-as időszakának a finanszírozási szempontjából a legdrágább projektje volt. Ehhez a beruházáshoz csatlakozott a magyar kormány 2013. május 23-án, amikor határozatban hirdették ki, hogy részt vesznek a megépítésben. Akkor Medgyessy Péter volt a miniszterelnök, akinek személye azért is érdekes, mert őt az OLAF-jelentés külön megemlíti. Medgyessy családi vállalkozása volt az a tanácsadó cég, amely sikerdíjas szerződést kötött az Alstommal, vagyis amennyiben az Alstom nyeri a metrószerelvényekre kiírt tendert, akkor a cég 180 milliós sikerdíjban részesül. És az Alstomnak sikerült nyernie. Medgyessyt Gyurcsány Ferenc, majd Bajnai Gordon követte a miniszterelnöki székben. Ez azért fontos, mert az OLAF-jelentésben megfogalmazott vádak, szabálytalanságok, visszaélések a 2002–2010 közötti időszakot érintik. 2010 után egyetlenegy dolgot érint a jelentés. Ebben elismerik, hogy jelentős szabálytalanságot szüntetett meg a Főváros új vezetése azzal, hogy szerződést bontott egy mérnöki feladatokat ellátó céggel, amelyről kiderült, hogy összeférhetetlen. Ezután a Főváros a saját önkormányzati tulajdonú cégét bízta meg a munkával. Az egész beruházás kezdeti költsége nettó 194,9 milliárd forint volt, és a vége mégiscsak több mint 452,5 milliárd lett bruttóban. Az OLAF jelentése döbbenetes megállapításokat tett, ennek alapján hazánk korrupciós szempontból európai szinten dobogós, Magyarország történetében pedig első helyen áll. A jelentésben érintett szabálytalanságok és a korrupciógyanús szerződések a 2002–2010-es időszakot érintik, és a leginkább 2005-ös, 2006-os, 2007-es időszak idején kötötték ezeket. Ekkor mind a kormány, mint a Fővárosi Önkormányzat élén koalíciós, MSZP–SZDSZ-es vezetés volt. A mai napig tart egy nyomozás – Tarlós István főpolgármester bejelentése alapján –, amit decemberig meghosszabbítottak, hiszen, amikor a FIDESZ–KDNP ellenzékben volt, minden 4-es metróval kapcsolatos döntésből ki volt zárva, illetve le volt tiltva. Amikor főpolgármester úrék hozzájutottak a dokumentumokhoz, akkor 2011. január 7-én bejelentést is tettek a Főváros működését és az ország legnagyobb beruházási projektjét befolyásoló nemzetgazdasági jelentőségű ügyben a legfőbb ügyésznek, hiszen Magyarországot súlyos nemzetgazdasági hátrány érte. Emellett a Fővárosi Önkormányzat költségvetését is jelentősen befolyásolta a 4-es metró beruházás. Erről a beruházásról nem árt tudni, hogy az uniós finanszírozás kedvezményezettje Budapest volt. A főváros ehhez hitelt és kormányzati pénzt is kapott. A kivitelezéssel a BKV Zrt.-t bízták meg, s azon belül a DBR Metró Projekt Igazgatóság volt az operatív lebonyolítás felelőse. A közbeszerzéseket és a szerződéseket a BKV Zrt. igazgatósága hagyta jóvá, s a mindenkori vezérigazgató írta alá. Ám itt is visszás helyzet volt, mert kezdetben egy vezetői döntés nyomán a 10 milliárdos, majd az 5 milliárdos szerződésektől az igazgatótanácsot is eltiltották – ezeket nem vizsgálhatta. Eléggé fura, hogy egy lebonyolítással megbízott cég anyagai el voltak zárva – és akkor az ellenzéki felügyelőbizottsági tagok minden információtól el lettek tiltva. Az érintett tisztségviselők, döntéshozók és a céget felügyelő delegáltak beszámolói szerint kijelenthetjük, hogy a BKV Zrt. döntéshozatalai csupán formálisak voltak. A DBR Metró Projekt Igazgatóság működésének és döntéseinek felügyelete szintén formailag kötődött az anyavállalathoz. Minden megjelent arról beszélt, hogy az összes döntést Demszky Gábor, volt liberális polgármester, illetve az ő kabinetje hozta meg. A kabinetbe az ő helyettesei is beletartoztak, akik között szocialisták is voltak. Például Hagyó Miklós. Egyébként nemcsak a korrupció árnyalta be a 4-es metró beruházást, hanem a szakmaiatlanság és a hozzá nem értés is. Egy biztos: 2010-ig a liberális és szocialista politikai vezetők és pártok felelnek minden megtörtént bűnért. A korrupciógyanús közbeszerzések, a jogszabályellenesen megkötött szerződések – gondolok a közbeszerzések megkerülésére, a cég kiválasztására, a politikai kampány befolyásolására – ezek mind a balliberális pártok érdekeit szolgálták. Az, hogy Medgyessy Péter volt szocialista miniszterelnököt az OLAF-jelentésben megnevezik, egyértelműen megerősíti, hogy erős szálak kötik a baloldalhoz a korrupciós botrányt. Nemcsak Medgyessyt nevezték meg, hanem Puch Lászlót, az MSZP kincstárnokát is – hiszen létezik egy 331 milliós szolgáltatási szerződés, mely alapján Puch László neve merült fel. A leginkább korrupt szerződéseket mind Gyurcsány Ferenc kormányzása alatt kötötték meg. Mindamellett az, hogy több mint 200 milliárddal megnőtt a beruházás végleges költsége egyértelműen a baloldal anyagi és erkölcsi felelőssége – így Magyarországot és a Fővárost is súlyos nemzetgazdasági kár érte. Az október 25-i fővárosi ülésen a baloldali pártok, illetve azok képviselői felháborodva közölték, hogy nem tudták elmondani véleményüket, hiszen nem hívtuk meg őket az ülésekre. Ez azért hazugság, mert a mi vizsgálatunkkal párhuzamosan a parlament gazdasági bizottsága is ülésezett ebben az ügyben, és ott lehetőségük lett volna elmondani mindent, de nem jelentek meg. Ahogy Demszky sem jelent meg a mi meghívásunkra, mikor az Alstom szerelvények megvételét vizsgáltuk. Viszont ügyvédet fogadott, s most horvátországi nyaralójából ad képtelen interjúkat. Az, hogy én személyesen nevezzem meg, hogy kiket vádolunk az ügyben, és kikhez kerültek a metrópénzek, provokáció, mert a munkacsoport nem hatóság, nem nyomozunk, nem fogalmazunk meg vádiratokat. Viszont ha Gy. Németh Erzsébet, a DK képviselője arra kíváncsi, hogy kikhez kerülhetett metrópénz, és milyen pártkasszába folyhatott be, kérdezze meg elnökét, Gyurcsány Ferencet! A jelentésbe azokat foglaltuk össze, amiket a meghallgatások során összegeztünk. A meghallgatások során pedig mindenki elmondta, hogy politikai irányítás alatt történt a 4-es metró beruházása – szakmaiságot nélkülözve, saját érdekeknek megfelelően.
 
Hogyan tovább?
 
– A jelentés elfogadását követően a közgyűlés úgy döntött, hogy azt a munkacsoport ülésének jegyzőkönyvével együtt a legfőbb ügyésznek is elküldi. Talán a jelentés és a jegyzőkönyvek hozzájárulnak a közvélemény tisztánlátásához. Remélem, amikor a vádiratot megfogalmazzák, abban a valódi szereplőket nevezik meg, és a politikusok is megkapják azt, amit érdemelnek.
 
Mi a véleménye arról, hogy a baloldaliak koncepciós pert emlegetnek, s azt mondják, a kormánypártok le akarják őket járatni?
 

– Az egész ügy akkor robbant ki, mikor az Egyesült Királyság Jelentős Csalások Elleni Hivatala Alstom-vezetőket vádolt meg azzal, hogy 2,3 millió euró kenőpénzt adtak, vagy belegyeztek abba, hogy adjanak különböző embereknek. Mindezt azért, hogy az Alstom nyerje meg a 4-es, illetve a 2-es metró szerelvényeinek beszállítását. Ennyit a „fideszes koncepciós perről.” Az tehát nemzetközi szintről indult, és az Európai Unió abszolút nem vádolható meg azzal, hogy úgy cselekszik, ahogy azt a mai magyar kormány „megrendeli tőle”. Az OLAF pedig egyáltalán nem vádolható fideszes befolyásolással. Aki figyelemmel kísérte az ügyet, tudja, hogy ez a gigaberuházás a baloldal műve.
 
Ahhoz mit szól, hogy Szanyi Tibor azt jelentette ki, hogy „az OLAF főigazgatója levélben ismerte el számomra, hogy a 4-es metró kapcsán a kormány által nyilvánosságra hozott ún. »OLAF-jelentés« semmilyen következtetést, illetve ajánlást nem tartalmaz. Ha az OLAF-nak esetleg lennének is következtetései vagy ajánlásai, azok olyan dokumentumokban szerepelnek, amelyek a nyilvánosság elől zártak. Ennélfogva a kormány mindazon állítása hamis és hazug, amely az immár nyilvános (és a fentiek fényében érthetően hiányos) OLAF-jelentésre hivatkozva akarja a felelősséget egyoldalúan leosztani. Magyarán megmondva egyesek titkos kottákból hamisan dalolnak”?
 
– Azt javaslom Szanyi Tibornak, hogy alkalmas időpontban olvassa el a jelentést, és próbálja meg értelmezni. Számomra aligha okoz meglepetést, hogy a baloldali képviselők, pártok megpróbálnak kibújni a felelősség alól.
 
Medveczky Attila