A Művelt Tájékozott Emberért Alapítvány

1464 Budapest, Pf. 1578
+36-1-781-3236
info@magyarforum.hu


MEGJELENT

a MAGYAR FÓRUM

XXX. évfolyamának 25.
száma.





Orbán Viktor: Jövőre ennek a bizottságnak mennie kell!

A nemzeti összefogás tiszta eszméje: Csurka István 30 évvel ezelőtt elhangzott beszéde az erdélyi falurombolás elleni tüntetésen

Mónus József: a Hódítók Kupáját ezúttal egy Kr.e. 3. századiszkíta íj másolatával nyertem el, amit én készítettem

Szanyit megválasztották az MSZP alelnökének, majd lapunknak azt nyilatkozta, hogy az MSZP ma már nem vonzó




Találjunk egymásra, legyen előfizetőnk!

Heti Magyar Fórum előfizetési díja:
3211 Ft / negyedév.

Havi Magyar Fórum előfizetési díja:
1470 Ft / negyedév.


Tel.: +36-1-781-3236

Levélcím: 1464 Budapest, Pf. 1578.

Kiadó:
Bp. IX., Ráday u. 32., I. em. 3.




Az ügyészség nevezze meg a korrupt politikusokat

Remélem a valódi szereplőket nevezik meg

Október 25-én a Fővárosi Közgyűlés elfogadta a 4-es metró korrupcióját vizsgáló munkacsoport jelentését, amely az akkor kormányzó és Budapestet irányító MSZP–SZDSZ-t nevezi meg felelősként az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) által feltárt szabálytalanságokért. Hogyan tovább? Mely szervezetnek kéne ezután vizsgálódnia? A balosok közben koncepciós pert emlegetnek, hogy a Fidesz célja, hogy lejárassák őket. Mi erről a véleménye? Ki tudhat arról, hogy hova tűnt a beruházásban eltűnt több mint 100 milliárd forint? – kérdeztük Borbély Lénárdot, a 4-es metró szabálytalanságait vizsgáló fővárosi munkacsoport elnökét, Csepel polgármesterét.

Mi áll a munkacsoport jelentésében?
 

– A Metrókorrupciót Vizsgáló Munkacsoport öt tagú volt – Orbán Gyöngyi képviselő asszony, Geiger Ferenc, Karsay Ferenc polgármesterek, a jobbikos Tokody Marcell és én irányítottam a munkát. Munkacsoportunk a szeptember 30-ai határidő előtt elkészítette jelentését, amit október 25-én a Fővárosi Közgyűlés nagy többséggel elfogadott. Azok a pártok tartózkodtak, melyek valószínűleg érintettek lehetnek az OLAF-jelentésben megfogalmazott vádak és szabálytalanságok tekintetében. A 4-es metró építése az Európai Unió 2007–2013-as időszakának a finanszírozási szempontjából a legdrágább projektje volt. Ehhez a beruházáshoz csatlakozott a magyar kormány 2013. május 23-án, amikor határozatban hirdették ki, hogy részt vesznek a megépítésben. Akkor Medgyessy Péter volt a miniszterelnök, akinek személye azért is érdekes, mert őt az OLAF-jelentés külön megemlíti. Medgyessy családi vállalkozása volt az a tanácsadó cég, amely sikerdíjas szerződést kötött az Alstommal, vagyis amennyiben az Alstom nyeri a metrószerelvényekre kiírt tendert, akkor a cég 180 milliós sikerdíjban részesül. És az Alstomnak sikerült nyernie. Medgyessyt Gyurcsány Ferenc, majd Bajnai Gordon követte a miniszterelnöki székben. Ez azért fontos, mert az OLAF-jelentésben megfogalmazott vádak, szabálytalanságok, visszaélések a 2002–2010 közötti időszakot érintik. 2010 után egyetlenegy dolgot érint a jelentés. Ebben elismerik, hogy jelentős szabálytalanságot szüntetett meg a Főváros új vezetése azzal, hogy szerződést bontott egy mérnöki feladatokat ellátó céggel, amelyről kiderült, hogy összeférhetetlen. Ezután a Főváros a saját önkormányzati tulajdonú cégét bízta meg a munkával. Az egész beruházás kezdeti költsége nettó 194,9 milliárd forint volt, és a vége mégiscsak több mint 452,5 milliárd lett bruttóban. Az OLAF jelentése döbbenetes megállapításokat tett, ennek alapján hazánk korrupciós szempontból európai szinten dobogós, Magyarország történetében pedig első helyen áll. A jelentésben érintett szabálytalanságok és a korrupciógyanús szerződések a 2002–2010-es időszakot érintik, és a leginkább 2005-ös, 2006-os, 2007-es időszak idején kötötték ezeket. Ekkor mind a kormány, mint a Fővárosi Önkormányzat élén koalíciós, MSZP–SZDSZ-es vezetés volt. A mai napig tart egy nyomozás – Tarlós István főpolgármester bejelentése alapján –, amit decemberig meghosszabbítottak, hiszen, amikor a FIDESZ–KDNP ellenzékben volt, minden 4-es metróval kapcsolatos döntésből ki volt zárva, illetve le volt tiltva. Amikor főpolgármester úrék hozzájutottak a dokumentumokhoz, akkor 2011. január 7-én bejelentést is tettek a Főváros működését és az ország legnagyobb beruházási projektjét befolyásoló nemzetgazdasági jelentőségű ügyben a legfőbb ügyésznek, hiszen Magyarországot súlyos nemzetgazdasági hátrány érte. Emellett a Fővárosi Önkormányzat költségvetését is jelentősen befolyásolta a 4-es metró beruházás. Erről a beruházásról nem árt tudni, hogy az uniós finanszírozás kedvezményezettje Budapest volt. A főváros ehhez hitelt és kormányzati pénzt is kapott. A kivitelezéssel a BKV Zrt.-t bízták meg, s azon belül a DBR Metró Projekt Igazgatóság volt az operatív lebonyolítás felelőse. A közbeszerzéseket és a szerződéseket a BKV Zrt. igazgatósága hagyta jóvá, s a mindenkori vezérigazgató írta alá. Ám itt is visszás helyzet volt, mert kezdetben egy vezetői döntés nyomán a 10 milliárdos, majd az 5 milliárdos szerződésektől az igazgatótanácsot is eltiltották – ezeket nem vizsgálhatta. Eléggé fura, hogy egy lebonyolítással megbízott cég anyagai el voltak zárva – és akkor az ellenzéki felügyelőbizottsági tagok minden információtól el lettek tiltva. Az érintett tisztségviselők, döntéshozók és a céget felügyelő delegáltak beszámolói szerint kijelenthetjük, hogy a BKV Zrt. döntéshozatalai csupán formálisak voltak. A DBR Metró Projekt Igazgatóság működésének és döntéseinek felügyelete szintén formailag kötődött az anyavállalathoz. Minden megjelent arról beszélt, hogy az összes döntést Demszky Gábor, volt liberális polgármester, illetve az ő kabinetje hozta meg. A kabinetbe az ő helyettesei is beletartoztak, akik között szocialisták is voltak. Például Hagyó Miklós. Egyébként nemcsak a korrupció árnyalta be a 4-es metró beruházást, hanem a szakmaiatlanság és a hozzá nem értés is. Egy biztos: 2010-ig a liberális és szocialista politikai vezetők és pártok felelnek minden megtörtént bűnért. A korrupciógyanús közbeszerzések, a jogszabályellenesen megkötött szerződések – gondolok a közbeszerzések megkerülésére, a cég kiválasztására, a politikai kampány befolyásolására – ezek mind a balliberális pártok érdekeit szolgálták. Az, hogy Medgyessy Péter volt szocialista miniszterelnököt az OLAF-jelentésben megnevezik, egyértelműen megerősíti, hogy erős szálak kötik a baloldalhoz a korrupciós botrányt. Nemcsak Medgyessyt nevezték meg, hanem Puch Lászlót, az MSZP kincstárnokát is – hiszen létezik egy 331 milliós szolgáltatási szerződés, mely alapján Puch László neve merült fel. A leginkább korrupt szerződéseket mind Gyurcsány Ferenc kormányzása alatt kötötték meg. Mindamellett az, hogy több mint 200 milliárddal megnőtt a beruházás végleges költsége egyértelműen a baloldal anyagi és erkölcsi felelőssége – így Magyarországot és a Fővárost is súlyos nemzetgazdasági kár érte. Az október 25-i fővárosi ülésen a baloldali pártok, illetve azok képviselői felháborodva közölték, hogy nem tudták elmondani véleményüket, hiszen nem hívtuk meg őket az ülésekre. Ez azért hazugság, mert a mi vizsgálatunkkal párhuzamosan a parlament gazdasági bizottsága is ülésezett ebben az ügyben, és ott lehetőségük lett volna elmondani mindent, de nem jelentek meg. Ahogy Demszky sem jelent meg a mi meghívásunkra, mikor az Alstom szerelvények megvételét vizsgáltuk. Viszont ügyvédet fogadott, s most horvátországi nyaralójából ad képtelen interjúkat. Az, hogy én személyesen nevezzem meg, hogy kiket vádolunk az ügyben, és kikhez kerültek a metrópénzek, provokáció, mert a munkacsoport nem hatóság, nem nyomozunk, nem fogalmazunk meg vádiratokat. Viszont ha Gy. Németh Erzsébet, a DK képviselője arra kíváncsi, hogy kikhez kerülhetett metrópénz, és milyen pártkasszába folyhatott be, kérdezze meg elnökét, Gyurcsány Ferencet! A jelentésbe azokat foglaltuk össze, amiket a meghallgatások során összegeztünk. A meghallgatások során pedig mindenki elmondta, hogy politikai irányítás alatt történt a 4-es metró beruházása – szakmaiságot nélkülözve, saját érdekeknek megfelelően.
 
Hogyan tovább?
 
– A jelentés elfogadását követően a közgyűlés úgy döntött, hogy azt a munkacsoport ülésének jegyzőkönyvével együtt a legfőbb ügyésznek is elküldi. Talán a jelentés és a jegyzőkönyvek hozzájárulnak a közvélemény tisztánlátásához. Remélem, amikor a vádiratot megfogalmazzák, abban a valódi szereplőket nevezik meg, és a politikusok is megkapják azt, amit érdemelnek.
 
Mi a véleménye arról, hogy a baloldaliak koncepciós pert emlegetnek, s azt mondják, a kormánypártok le akarják őket járatni?
 

– Az egész ügy akkor robbant ki, mikor az Egyesült Királyság Jelentős Csalások Elleni Hivatala Alstom-vezetőket vádolt meg azzal, hogy 2,3 millió euró kenőpénzt adtak, vagy belegyeztek abba, hogy adjanak különböző embereknek. Mindezt azért, hogy az Alstom nyerje meg a 4-es, illetve a 2-es metró szerelvényeinek beszállítását. Ennyit a „fideszes koncepciós perről.” Az tehát nemzetközi szintről indult, és az Európai Unió abszolút nem vádolható meg azzal, hogy úgy cselekszik, ahogy azt a mai magyar kormány „megrendeli tőle”. Az OLAF pedig egyáltalán nem vádolható fideszes befolyásolással. Aki figyelemmel kísérte az ügyet, tudja, hogy ez a gigaberuházás a baloldal műve.
 
Ahhoz mit szól, hogy Szanyi Tibor azt jelentette ki, hogy „az OLAF főigazgatója levélben ismerte el számomra, hogy a 4-es metró kapcsán a kormány által nyilvánosságra hozott ún. »OLAF-jelentés« semmilyen következtetést, illetve ajánlást nem tartalmaz. Ha az OLAF-nak esetleg lennének is következtetései vagy ajánlásai, azok olyan dokumentumokban szerepelnek, amelyek a nyilvánosság elől zártak. Ennélfogva a kormány mindazon állítása hamis és hazug, amely az immár nyilvános (és a fentiek fényében érthetően hiányos) OLAF-jelentésre hivatkozva akarja a felelősséget egyoldalúan leosztani. Magyarán megmondva egyesek titkos kottákból hamisan dalolnak”?
 
– Azt javaslom Szanyi Tibornak, hogy alkalmas időpontban olvassa el a jelentést, és próbálja meg értelmezni. Számomra aligha okoz meglepetést, hogy a baloldali képviselők, pártok megpróbálnak kibújni a felelősség alól.
 
Medveczky Attila