A Művelt Tájékozott Emberért Alapítvány

1464 Budapest, Pf. 1578
+36-1-781-3236
info@magyarforum.hu


MEGJELENT

a MAGYAR FÓRUM

XXX. évfolyamának 24.
száma.





Merkel kiállt a magyar kerítés mellett

Váratlanul elhunyt a Magyar Fórum egykori munkatársa, Lovas István

Ha Kunhalmi lesz az MSZP elnöke, akkor borítékolható, hogy összeáll Gyurcsányékkal

150 éve született Vitéz Nagybányai Horthy Miklós, Magyarország egykori kormányzója




Találjunk egymásra, legyen előfizetőnk!

Heti Magyar Fórum előfizetési díja:
3211 Ft / negyedév.

Havi Magyar Fórum előfizetési díja:
1470 Ft / negyedév.


Tel.: +36-1-781-3236

Levélcím: 1464 Budapest, Pf. 1578.

Kiadó:
Bp. IX., Ráday u. 32., I. em. 3.




Szoborutaztatás

Mátyás király szobrának megrongálása bűncselekmény a magyarság ellen

Kolozsvár építészetének harmonikus fejlődéséről, majd ennek megtöréséről, a szimbolikus terek változásairól beszélt szerkesztőségünknek Lönhárt Tamás történész, a Babes–Bolyai Tudományegyetem tanára.

Miért kellett Kolozsvárt tömbházakkal körülvenni? Hiszen ez csúfítja a városképet.
 
Jogos a felvetése. Tanítványaimnak is elmondom, hogy egy város textusa az a szövet, melyet évszázadok rétegződései következtében építészeti egységek alakítottak ki. A kívülről érkező azonban előbb – ahogy Ön fogalmazott – a tömbháznegyedeken kell átjusson a történelmi hagyatékhoz. Ez azonban nem mindig volt így.
 
Mikor volt a törés?
 
– Kolozsvár is harmonikus textust épített fel 1945-ig, ami után aztán elhallgattatni próbálták a hagyatékot. Így lett az új városkép textusa a tömbháznegyedek körgyűrűje, amelyeket a perifériától kezdtek el építeni befelé, megszüntetni a kialakult harmóniát. A szimbolikus terek esetében is hasonló folyamat zajlott le, ugyanakkor a szobrok is sokat utaztak – fogalmazzunk így –, hacsak le nem bontották őket.
 
Mikor volt az első szoboráttétel?
 
– A Habsburg-korban, a mai Karolina téren levő obeliszk esetében. A Szent Mihály-templom előtt pedig sok átalakulás mellett elköltöztetnek egy díszkaput is, a főtér pedig megkapta 1902-ben a Mátyás-szobrot. Ezzel jött létre egy új szimbolikus tér, a magyar etnikai szempontrendszerben. A második főtérprojekt az első világháború alatt indult meg, a Bocskai és Hunyadi térnél Bocskai-szobrot terveztek, mára Avram Iancu-szobor és ortodox katedrális áll ott. A tér a két világháború között a Cuza Voda nevet viselte, a bukaresti hatalomra és királyságra hivatkozva, és – amikor még nem volt ott a Iancu-szobor – felhúztak egy nagy román zászlót, 1945-ben pedig egy szovjetuniós obeliszket állítottak ide. A főtér sarkán Mussolinitól kapott szobor is állt 1925-ben, azt a Mátyás-szobor elé szerették volna betenni. Ez a szobor sokat „utazott”, most pedig a sétálóutcában, a görögkatolikus templommal szemben áll.
 
S milyen volt korábban az etnikai összetétel?
 
– A város már a kezdetekkor erőteljes szász „infúziót” kap, a tatárjárás után pedig városi jogát is elveszíti. Ezt követően a szászok többségben vannak, és miután Kolozsvár megkapja a királyi városi címet, már három szimbolikus tere van: a régi Óváry tér, az új, Mátyás korában befejezett Szent Mihály tér és a Farkas utcai. A reformáció beköszöntekor a város struktúrája a vallási sokszínűséget mutatja. A közösség nem etnikai, hanem vallási szempontból rétegződik, és ezt a terek is tükrözik. Később jelennek meg az ortodox és görögkatolikus templomok, az unitáriusok építkeznek. Kolozsvár területe a hatvanas évektől a nyolcvanas évekig megduplázódik – 1956 és 1992 között megduplázódik a románok száma, a magyaroké marad – ennek oka a szelektív betelepítés: a megyén belül megváltozik a város–vidék arány. Az ’50-es évektől a város textusa is megváltozik, a periféria új tömbháznegyedmintái megjelennek a centrumban is. A ’80-as években a főtér is veszélyeztetve van a rendszer által, de nem nyúlnak hozzá, senki sem foglalkozik vele, nem újítják fel a házakat. Ekkor indul be a harmadik főtérprojekt is, a Széchenyi-teret kettévágják és kialakul a mai Mihai Viteazu tér. Új módszerekhez nyúl a Funar-korszak, amikor mindent lefestenek a trikolór színeire, megjelenik a Iancu-szobor és a Szent Mihály-templom előtt is ásnak. Az pedig, hogy Mátyás király szobrát megrongálják nem gyermekcsíny, hanem bűncselekmény a magyarság ellen.
 
Medveczky Attila