A Művelt Tájékozott Emberért Alapítvány

1464 Budapest, Pf. 1578
+36-1-781-3236
info@magyarforum.hu


MEGJELENT

a MAGYAR FÓRUM

XXX. évfolyamának 29.
száma.





Vlagyimir Putyin orosz elnökkel tárgyalt Orbán Viktor miniszterelnök a Kremlben

CSURKA ISTVÁN VITAINDÍTÓ ELŐADÁSA MONORERDŐN 1985-BEN

MEDVECZKY ÁDÁM ’77 – A Kossuth-díjas karmester szerint a keresztény művész nem lehet közömbös. Jézus urunk is ostorral űzte ki a kufárokat a templomból. Tehát a hitnek harcosnak kell lennie.

POLGÁRŐRÖK EZREI VÉDIK A HATÁRT – Dr. Barnucz Szilvia, az Országos Polgárőr Szövetség főigazgatója: Szent László a mi védőszentünk, több mint hatvanezer polgárőrnek, akik fogadalmat tettek arra, hogy megvédjék településeink közrendjét.”




Találjunk egymásra, legyen előfizetőnk!

Heti Magyar Fórum előfizetési díja:
3211 Ft / negyedév.

Havi Magyar Fórum előfizetési díja:
1470 Ft / negyedév.


Tel.: +36-1-781-3236

Levélcím: 1464 Budapest, Pf. 1578.

Kiadó:
Bp. IX., Ráday u. 32., I. em. 3.




Rockopera készül Trianonról

Széplaky Bálint

A két évvel ezelőtt bemutatott Itt élned, halnod kell című zenés történelmi játék alkotógárdája Trianon címmel új, nagyszabású történelmi zenemű létrehozására vállalkozott. Az ország legszebb szabadtéri színpadán, a Hősök terén népszerű színészek és énekesek, valamint több száz közreműködő segítségével fogják bemutatni a darabot, amelyről a Pokolgéppel ismertté vált Kalapács Józseffel beszélgettünk.

A Millenniumtól napjainkig
„A Trianon című rockopera esetében nem a hagyományos értelemben vett drámai cselekményről van szó, amelyben a színészek általában egy szerepet alakítanak. Koltay Gábor bizonyos rendezéseire ez utóbbi időben jellemző - lásd a két évvel ezelőtt bemutatott Itt élned, halnod kell c. művet -, ahol több történelmi eseményben is részt veszek. Így lesz a Trianon rockoperában is, ahol kiemelkedik az 1920-as trianoni döntés előtti jelenet, amelyben egy önálló dalt énekelek” – válaszolta megkeresésünkre a népszerű metálénekes, Kalapács József, majd a darab történetét vázolta fel nekünk: „A rockopera jelenetei gyakorlatilag a 20. századot fogják át, a Millenniumtól az első világháborún át a trianoni döntésig, majd az azt követő revíziós időszakig, amely 1938 és 1941 között az elszakított területek egy részének visszacsatolásáig tartott. Ezt követően sodródtunk a II. világháborúba, majd következett az 1945 utáni időszak, majd '56, utána a Kádár-rendszer, egészen a rendszerváltozásig. Gyakorlatilag tehát a velünk élő trianoni problematikát, a kapcsolódó traumákat ábrázolja a darab személyes emlékezések sorozatára épülve.”
Az, hogy ebben a rockoperában is szerepel Kalapács József, szinte természetes volt. „Koltay Gáborhoz régi munkakapcsolat fűz. 1993-ban énekeltem először az ő alkotásában, az emlékezetesen szép, nagyszabású, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadra rendezett Atilla - Isten kardja című rockoperában. Atilla három gyermekének egyikét alakítottam, Csaba királyfit, bátyáimat pedig Rudán Joe és Mr. Basary hozta remekül. Azt követően többször is felkérést kaptam, ezek közül is kiemelkedik az ugyancsak a Margitszigeten, majd Csíksomlyón, a Hármashalom-oltár előtti hegyoldalon is bemutatott, A Megfeszített rockoperában való szereplésem, ahol a Vezér volt a szerepem. De emlékezetes számomra a minden év június végén Gödöllőn megrendezésre került Magyar Szabadság-napi produkciókban való közreműködés is. Az egyik évben előadott megzenésített, trianoni tematikájú Wass Albert költeményt, a Záróverset mai napig énekelem saját koncertműsoromban az Atilla Fiai Társulat és az Akusztika zenekar koncertjein. Két éve az Itt élned, halnod kell-ben is szerepeltem, majd legutóbb tavaly decemberben a Sportarénában. Gyakorlatilag 25 éves munkakapcsolatról van szó Koltay Gáborral.”

Trianonról beszélnünk kell
A múlt század utolsó évtizedében bekövetkezett kelet-közép-európai rendszerváltozások, valamint az Európai Uniós csatlakozások következtében, a határok átjárhatóságával a helyzet jelentősen javult, de a szenvedélyek, feszültségek mégsem szűntek meg, bár kétség kívül csökkentek. A 21. század elején az egységesülni akaró Európában, a közös értékek és együttes cselekvések fontosságának felismerése idején a határok átjárhatóságának megvalósulásával minden korábbit meghaladó lehetőségek kínálkoznak az évszázados trianoni sebek gyógyítására. Ma már nem tűnik pusztába kiáltott szónak a határok feletti nemzetegyesítés gondolata, a határon inneni és túli magyarság szellemi, kulturális és gazdasági felemelkedésének víziója.
 „20. századi történelmünket, de mondhatom, hogy napjaink eseményeit sem érthetjük meg az első világháborút lezáró Versailles-i békerendszer, és ezen belül a nekünk legfájóbb trianoni békediktátum megismerése nélkül. Éppen azért kell beszélni róla, mert a második világháború után mély hallgatás övezte ezt a témát, a környező országok érzékenysége miatt. Sok a tudatlanság, könnyű felkorbácsolni a szenvedélyeket. A rendszerváltozás óta már lehet róla beszélni, sőt 2010 óta törvény is emlékezik a Nemzeti Összetartozás Napjára. Az érzelmekre szeretnénk hatni, de az értelemre is. Egy különlegesen nagyszabású színpadi mű segítségével arról is szeretnénk gondolkodni, milyen feloldási és megoldási lehetőségei lehetnek a 21. században a velünk élő trianoni problémakörnek.” 
Olvassa végig cikkünket, tudjon meg mindent a rockoperáról a legújabb Magyar Fórumban!