A Művelt Tájékozott Emberért Alapítvány

1464 Budapest, Pf. 1578
+36-1-781-3236
info@magyarforum.hu


MEGJELENT

a MAGYAR FÓRUM

XXX. évfolyamának 25.
száma.





Orbán Viktor: Jövőre ennek a bizottságnak mennie kell!

A nemzeti összefogás tiszta eszméje: Csurka István 30 évvel ezelőtt elhangzott beszéde az erdélyi falurombolás elleni tüntetésen

Mónus József: a Hódítók Kupáját ezúttal egy Kr.e. 3. századiszkíta íj másolatával nyertem el, amit én készítettem

Szanyit megválasztották az MSZP alelnökének, majd lapunknak azt nyilatkozta, hogy az MSZP ma már nem vonzó




Találjunk egymásra, legyen előfizetőnk!

Heti Magyar Fórum előfizetési díja:
3211 Ft / negyedév.

Havi Magyar Fórum előfizetési díja:
1470 Ft / negyedév.


Tel.: +36-1-781-3236

Levélcím: 1464 Budapest, Pf. 1578.

Kiadó:
Bp. IX., Ráday u. 32., I. em. 3.




Emberi maradványokat találtak

MT

100 éve süllyedt el az egyetlen magyar csatahajó

Éppen száz esztendővel ezelőtt süllyesztették el az egyetlen magyar csatahajót, és épp a napokban találtak először emberi maradványokat benne a kutatók. Napra pontosan 1918. június 10-én süllyesztették el az olaszok a Szent István csatahajót, amelyik a mai napig az Adriai-tenger mélyén fekszik, roncsait csupán négy évtizeddel ezelőtt találták meg az akkori Jugoszlávia búvárai.
Na, de mi történt száz évvel ezelőtt? Hogyan veszítette 89 magyar az életét és hogyan került a magyar ipar- és hadtörténet kiemelkedő alkotása a nyílt tengeren, 65 méter mélyre, fedélzetével lefelé fordulva?
Európa hatodik legnagyobb és legerősebb flottája a Monarchia tengerészete volt, a legénység húsz százalékát magyarok adták. 1912 januárjában, a fiumei Ganz Danubius hajógyárban két és fél éven keresztül készült el hazánk egyetlen modern hadihajója, amely 152 méter hosszú és 20 000 tonna vízkiszorítású volt. A hasonlókhoz képest azzal a különbséggel építették meg, hogy csak két hajócsavarral szerelték fel és fegyverzetéből hiányoztak a torpedók. Mindezek dacára a Monarchia flottájának egyik legveszélyesebb páncélozott egységéről beszélünk, amelyet három gépfegyvertoronnyal is elláttak.
A Szent István egészen 1918 júniusáig lehorgonyozva állt, a légvédelem terén végzett szolgálatot. Majd ekkor szervezett – a 150 éve született – Horthy Miklós támadó akciót az Otrantói-szorosban, hogy áttörje az ellenség hajózárát és ezzel kiszabaduljon az adriai „teknőből”. A Szent István és a Tegethoff Pola kikötőjéből indult Horthyék után, azonban Luigi Rizzo olasz fregattkapitány észrevette őket és torpedós motorcsónakjaival kilőtte a Szent Istvánt. Találat érte a két kazánt, de ennél is súlyosabb volt a válaszfal áttörése, amelynek következtében a víz elöntötte a hajó belsejét. Az 1100 fős legénység többsége megmenekült, 89-en vesztek oda a süllyedő hajóval.
A centenárium alkalmából a magyar hivatásos búvárok egyik legelismertebb személyisége, Miklós Tamás vezetésével jelenleg tízfős magyar expedíció hajt végre kutatómerüléseket a roncsnál. A kutatók a Szent István szalonjába alulról tudnak behatolni, a tatfedélzet alá úszva egy kiszakadt lemez helyén tátongó nyíláson át. „A szalonból sikerült továbbhaladnunk a tüzértisztek szállására, rendkívül szűk folyosókon, sőt, fürdőszobákon át. Itt nagyon sok új tárgyi leletet fedeztünk fel, porcelánokat, cipőket, borosüvegeket, sőt egy éjjeliedényt is találtunk, hogy csak a legérdekesebbeket említsem meg. Az admirálisi szalonból pedig több, az egykori mennyezetről leszakadt, rendkívül míves és díszes lámpát sikerült a felszínre emelnünk a leletmentés során” – mondta el az Origónak adott interjújában Miklós Tamás. Ugyancsak itt árulta el, hogy minden, ami a roncson található, vagy a roncshoz tartozik, a horvát államot illeti meg az érvényes jogszabályok értelmében.
Olvassák el végig cikkünket a legújabb Magyar Fórumban és tudjanak meg ott mindent a Szent István csatahajóról!