A Művelt Tájékozott Emberért Alapítvány

1464 Budapest, Pf. 1578
+36-1-781-3236
info@magyarforum.hu


MEGJELENT

a MAGYAR FÓRUM

XXX. évfolyamának 38.
száma.





MEGNYÍLT AZ ORSZÁGGYŰLÉS ŐSZI ÜLÉSSZAKA

Toroczkai László, a Mi Hazánk Mozgalom elnöke: „A Jobbikban az elnökség háta mögött születtek meg a stratégiai döntések. Nem tudtunk előre a Spinoza-házbeli akcióról. Aki azt mondja, hogy bárkivel összefogunk, csak kerüljünk hatalomra, a vonaizmust képviseli.”

SZÉGYENFAL – A jelentés megszavazói, tartózkodók, távolmaradók









Az ellenzék politikai érdekekből hergeli a pedagógusokat

Interjú Dr. Bódis Józseffel, az EMMI oktatási államtitkárával

A nélkülözhetetlen információkat meg kell tanítani a diákoknak, de az eddigi adathalmazt mindenképpen mérsékelni akarjuk.

Államtitkár úr! A Nemzeti Alaptanterv mindig is vitákat gerjesztett. Vannak az ellenzék által felheccelt tanárok, szakszervezetek, akik mindig elutasítják, kritizálják, utcára viszik őket. Ebből adódik a kérdés, hogy az új NAT tetszik-e az úgynevezett szakmának?
 
–Aki azt állítja, hogy az úgynevezett szakmát kihagytuk az egyeztetésből, téved, csúsztat. A szakma már az eddigi folyamatokba is intenzíven be lett vonva, és még a következő hónapokban is be lesz. Azt pedig évtizedek óta tapasztaltam, hogy az oktatáshoz mindenki ért, vagy legalábbis azt hiszi. Nincsenek illúzióim, bármennyire jó anyag is készül, egészen biztos, hogy politikai támadások célpontja lesz, az ellenzék politikai érdekekből hergeli a pedagógusokat, diákokat, szülőket. A fő cél, hogy a magyar diákok versenyképes, a munkaerőpiacon és az életben értékes tudást szerezzenek az iskolapadban, a tananyag mennyiségét és tartalmát majd ehhez kell igazítani.
 
Nagyjából egyetértés van arra vonatkozólag – és az oktatási felmérések eredményei is azt jelzik –, hogy a legfontosabb cél a hátránycsökkentés. Ehhez nagyban hozzájárul a kötelező óvodáztatás, de mi a helyzet az iskolákkal?
 
–Nem vitás, hogy célzott programokra van szükség. Vannak jó gyakorlatok az országban, amelyek a mindennapi életben már bizonyítottak.
 
Elindult a Komplex alapprogram, aminek lényege az élménypedagógia. Ez miért fontos?
 
–Tudom, hogy furán hangzik, de éppen az élmény miatt az. Tapasztalják meg a gyerekek, hogy jó iskolába járni.
 
Elnézést, de a gyerekek többsége azért nem biztos, hogy szeret iskolába járni… 

–Persze, ezt mondják, mikor elindulnak reggel, de ha hazamennek, akkor élményekről számolnak be. Olyan nevelési programokra van szükség, amelyek a figyelmüket felkeltik és fenn is tudják tartani. Olyanokra, amelyek az életre készítik fel őket, megmutatják az összefüggéseket és tartalmas szabadidős elfoglaltságokat is adnak. Persze a nélkülözhetetlen információkat meg kell tanítani, de összességében az adathalmazt mindenképpen mérsékelni kell.
 
Térjünk rá egy másik témára. Egyik fél a szakképzés lényegét, a másik a gimnáziumét hangsúlyozza. Mit tudnak tenni?
 

–Nem lehet azt mondani, hogy ez kell, az nem. Hanem olyan gimnáziumok és olyan szakképző iskolák kellenek, amelyek a munkaerőpiacon értékes tudásra készítik fel a fiatalokat. Az a törekvésünk, hogy legyen lehetőség az egyikből a másikba történő átmenetre, illetve mindkettőből a továbblépésre, emellett jó pályaorientációra is szükség van. Most a fiatalok biztosak lehetnek abban, hogy szükség van rájuk, a munkájukra, 2010 óta drasztikusan csökkent a munkanélküliség, és folyamatosan nőnek a bérek.
 
emma