A Művelt Tájékozott Emberért Alapítvány

1464 Budapest, Pf. 1578
+36-1-781-3236
info@magyarforum.hu


MEGJELENT

a MAGYAR FÓRUM

XXX. évfolyamának 38.
száma.





MEGNYÍLT AZ ORSZÁGGYŰLÉS ŐSZI ÜLÉSSZAKA

Toroczkai László, a Mi Hazánk Mozgalom elnöke: „A Jobbikban az elnökség háta mögött születtek meg a stratégiai döntések. Nem tudtunk előre a Spinoza-házbeli akcióról. Aki azt mondja, hogy bárkivel összefogunk, csak kerüljünk hatalomra, a vonaizmust képviseli.”

SZÉGYENFAL – A jelentés megszavazói, tartózkodók, távolmaradók









Porosenko a helyi egyház szlogennel kampányol

Győz-e az ukránok Júliája?

Ami a közvélemény-kutatások szerint az elnökválasztás első számú esélyesének számító Julija Timosenkót illeti, ő óriásplakátjain folytatja annak bemutatását, mi mindent szándékozik megújítani az országban elnökké választása esetén: „Új ukrán gazdasági kurzus”, „Új népi Alkotmány” stb.

Újabb plakáthullám lepte el Ukrajnát a napokban, a hangulat egyre felfokozottabbá válik, holott még több mint négy hónap van hátra az elnökválasztás napjáig (2019. március 31.).
 
A strana.ua összeállításában arról ír, hogy az utóbbi napokban egyre több szó esik országszerte a humorista Volodimir Zelenszkij indulásáról az elnökválasztáson. A portál úgy értesült, a színész már elhatározta, hogy megméretteti magát, ám szándékát hivatalosan még nem jelentette be. Népszerű show-ja, a Vecsernyij kvartal (Esti kerület) legújabb műsorában is csak játszik az indulás gondolatával, miközben természetesen a műsor a jelenlegi politikai elit kifigurázására épül, vagyis kiváló kampányanyag.
 
Ami a közvélemény-kutatások szerint az elnökválasztás első számú esélyesének számító Julija Timosenkót illeti, ő óriásplakátjain folytatja annak bemutatását, mi mindent szándékozik megújítani az országban elnökké választása esetén: „Új ukrán gazdasági kurzus”, „Új népi Alkotmány” stb. A plakátok azt sugallják, hogy Timosenko az a mértéktartó politikus, akinek nem kell népszerűséghajhász eszközökhöz folyamodnia a polgárok szavazatainak megszerzéséért. Kérdés, hogy az „államférfiúi (illetve: -női) méltóságot sugárzó megjelenéssel sikerülhet-e a nemzet Júliájának sokadszor is megvezetni azokat a polgárokat, akiknek két korábbi kudarcos miniszterelnökségét köszönheti.
 
A közelmúltban létrehozott, nyilván elsősorban a délkelet-ukrajnai és orosz ajkú választókra számító Nasi (Mieink) párt vezére, Jevhen Murajev szintén saját plakátsorozattal rukkolt elő, amely arra koncentrál, hogy mit kívánnak megvédelmezni az országban (vélhetően az ukrán nemzeti beállítottságú erőkkel szemben): „Nem adjuk az ünnepeinket”, „Nem adjuk a gyermekeinket”, „Nem adjuk a templomainkat”, „Nem adjuk az értékeinket”. Ami Kárpátalját illeti, a politikus és pártja ismertsége a régióban elenyésző, így a helyiek számára aligha minden esetben egyértelmű, hogy valójában mit és kivel szemben kíván megvédelmezni a plakáton látható pápaszemes, ám elnöknek ezzel együtt is szemtelenül fiatal ember.
 
A politikában régi motorosnak számító Anatolij Hricenko, a Hromagyanszka pozicija (Polgári Álláspont) párt első embere reklámkampányát a „becsületesek többen vannak” jelszóra építi fel. Ezzel kívánja a választók értésére adni, hogy ő a „becsületes emberek jelöltje”. Így számára hatványozottan szomorú lehet a valóság, hogy Ukrajnában már alig hisznek az emberek a politikusi becsületben, arról nem is szólva, hogy programjának főbb pontjai lényegében nemigen különböznek azoknak a nemzeti beállítottságú erőknek az ígéreteitől, akik az előző négy évben igyekeztek – igen szerény sikerrel – boldoggá tenni a népet.
 
Oleh Ljasko a Radikális Párt Csernyihiv megyei képviselőjével, Oleh Averjanovval jelent meg közös plakáton. „Lesz kenyér, lesznek boldogok gyerekek – lesz Ukrajna” – üzeni a plakát. A sajtó leplezetlen rosszmájúsággal jegyzi meg: a parlamentben szavazataival leginkább a kormányoldalt támogató politikus elfelejti megemlíteni, hogy a pékáru egyetlen év alatt 20%-kal drágult az országban.
 
Petro Porosenko új plakátjain kitart eddigi irányvonala mellet. A korábbi Hadsereg – Nyelv – Hit üzenetet „A helyi (vagyis ukrajnai, Moszkvától független – a szerk.) egyház a függetlenség garanciája” jelszó váltotta fel.
A hét meglepetésének Arszenyij Jacenyuk volt miniszterelnök óriásplakátjainak megjelenése tekinthető. A legszembetűnőbb a plakáton a Narodnij Front (Népi Front, NF) párt vezetőjének arculatváltása, hiszen ezúttal bajusszal-szakállal az arcán jelentkezik, s a politikusi öltönyt-nyakkendőt kigombolt nyakú kék ingre cserélte. E sorok írójának szubjektív véleménye szerint az arculatváltás nem tette férfiasabb, az ukrán átlagpolgár számára országvezetőként elfogadhatóbb jelenséggé a kisebbik kormánypárt frontemberét, amit a közvélemény-kutatások változatlanul békahátsó alatti eredményei is egyértelműen alátámasztanak. Jelszavai – „Energetikai függetlenség”, „Ukrán nyelv, film és dal”, „Irány a NATO” – egybecsengenek Porosenko és pártja, a BPP üzeneteivel, így Jacenyuk legfeljebb abban reménykedhet, hogy elvesz 1-1,5%-nyi szavazatot pártja jelenlegi koalíciós partnerétől. Megfigyelők szerint ugyanakkor nem valószínű, hogy az exkormányfő valóban indulni szándékozna az elnökválasztáson. Sokkal inkább arról lehet szó, hogy ezzel is megpróbálja rábírni az elnök mögött álló politikai erőket, cserébe a támogatásáért az elnökválasztáson, a BPP vegye fel választási listájára az NF egyébként esélytelen vezető politikusait a parlamenti választások alkalmával.
 
Ami az istenadta népet illeti, az a jelek szerint nemcsak hogy imádja a politikai cirkuszt, de személyesen is részt kíván venni abban. A Szocialjnij Monitoring Központ, a Kijevi Nemzetközi Szociológiai Intézet, az O. Jaremcsuk Ukrán Társadalomkutató Központ és a Rejting szociológiai csoport szeptember 28. és október 16. között végzett felméréséből kiviláglik, hogy a megkérdezettek 75,8%-a élni kíván szavazójogával az elnökválasztáson. A felmérésről beszámoló Ukrinform szerint 40,7% egészen bizonyos abban, hogy elmegy szavazni, 35,1% pedig valószínűleg leadja a voksát. Ugyanakkor 11,9% kijelentette, egészen biztosan nem fog szavazni, 7,6% pedig valószínűleg távol marad a szavazóhelyiségektől március 31-én.
 
„Hagyományosan igen magas a kinyilvánított részvételi szándék a nyugati régióban, azután a Kelet és Kijev városa következik. A szavazási hajlandóság nyár óta erősödik Keleten. Korábban ott átlag alatti volt a voksolási készség” – jelezte Dmitro Dmitruk, a Szocialjnij Monitoring Központ igazgatója.
A szakértő szerint átlag alatti várható részvételi mutatót mértek Északon, a központi régióban és Délen. A legalacsonyabb érdeklődés az elnökválasztás iránt Donyeck és Luhanszk megyékben tapasztalható- közölte a Kárpátaljalap.net.
 
(ntk)